Nowy rok, nowe porządki. Dotyczy to nie tylko inwentaryzacji prowadzonych w sklepach czy magazynach, ale też podstaw prawnych. Zbyteczne regulacje przestają obowiązywać, pojawiają się nowe, których zadaniem jest jeszcze bardziej ujednolicić sposób funkcjonowania na rynku. Są też aktualizacje, będące odpowiedzią na ogólną sytuację gospodarczą na świecie. Jedną z nich jest zmiana progów unijnych w zamówieniach publicznych. Ten artykuł poświęcimy danym dotyczącym tej kwestii. Przyjrzymy się konkretnym wartościom i przypomnimy, jak poziom kosztowy zamówienia z sekcji PGE przetargi lub innej wpływa na całe postępowanie.
Organizujesz zlecenie z sekcji przetargi publiczne Warszawa i zastanawiasz się gdzie szukać informacji na temat podstaw prawnych dotyczących nowych wartości zamówień? Właściwe będą następujące akty normatywne:
Dodatkowo w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej C nr 3457 z 11 listopada 2021 r. ukazał się komunikat Komisji Europejskiej nr 2021/C 457/01 determinujący równowartość progów określonych w dyrektywach Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE, 2014/24/UE, 2014/25/UE i 2009/81/WE. Wskazuje on aktualny przelicznik na euro walut krajowych innych niż euro – w odniesieniu do ustalenia kwot progowych zamówień publicznych.
Aby prawidłowo sformułować postępowanie z sekcji przetargi mazowieckie lub innej w 2022 roku, niezbędna jest znajomość aktualnych wartości progów unijnych. Z uwagi na zmianę średniego kurs euro dedykowanego do przeliczeń z 4,2693 złotego na 4,4536 złotego, wszystkie progi obowiązujące jeszcze parę miesięcy temu zwiększyły się. Ich ostateczna wartość uzależniona jest oczywiście od przedmiotu zamówienia lub konkretnej regulacji zapisanej w ustawie Pzp. Inaczej będą więc określane dla zamówień z sekcji PGE przetargi i usługi społeczne. Poniżej punktujemy wszystkie najważniejsze przeliczniki:
Jeśli planujesz zrealizować zamówienie z sekcji przetargi mazowieckie lub PGE przetargi musisz dokładnie sprawdzić, czy jego wartość nie przekracza progów unijnych. Jeśli do tego faktycznie dojdzie wymagane będzie zastosowanie innego publikatora. Właściwym miejscem do przekazania ogłoszenia jest Urząd Publikacji Unii Europejskiej. Zamawiający ma też obowiązek udostępnienia ogłoszenia na stronie internetowej, jednak nie wcześniej niż w momencie publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. To nie jedyny wymóg nakładany na przetargi o wartości przekraczającej progi unijne. Zamówienia tego typu (np. z sekcji przetargi publiczne Warszawa) podlegają pod przepisy Księgi II ustawy Prawo zamówień publicznych. Stosuje się więc do nich odmienne tryby niż dla postępowań krajowych. W tym wypadku trzeba zwracać uwagę na każdy szczegół, gdyż formalności związanej z rozliczeniem postępowania są większe niż na gruncie przepisów krajowych.
Mamy to, czego potrzebujesz!