Od jakiej kwoty przetarg?

Od jakiej kwoty przetarg?

 

Od jakiej kwoty przetarg?

 

Prawo zamówień publicznych (PZP) to kluczowy instrument regulujący sposób, w jaki jednostki publiczne zawierają umowy z wykonawcami. Jego celem jest zagwarantowanie uczciwej konkurencji, transparentności oraz efektywnego wydatkowania środków publicznych. Jednak stosowanie przepisów PZP nie obejmuje wszystkich zamówień – wiele w tym zakresie zależy od wartości zamówienia. W artykule omówimy, od jakiej kwoty przetarg jest obowiązkowy oraz jakie regulacje dotyczą zamówień poniżej tej kwoty.

 

Próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych

 

Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych, od 1 stycznia 2021 roku próg stosowania ustawy dla zamówień klasycznych wynosi 130 000 złotych netto1. Oznacza to, że jeśli wartość zamówienia przekracza tę kwotę (bez uwzględnienia podatku VAT), zamawiający musi przeprowadzić postępowanie zgodnie z przepisami ustawy. Wartość zamówienia należy oszacować z należytą starannością, biorąc pod uwagę całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy za realizację zamówienia.

 

Kliknij, by już dzisiaj rozpocząć swoją przygodę z przetargami.

Próg ten dotyczy zamówień klasycznych, czyli zamówień udzielanych przez podmioty subsydiowane oraz jednostki sektora publicznego, takie jak organy administracji rządowej, samorządy czy instytucje publiczne. Dla innych rodzajów zamówień, w tym zamówień sektorowych (dotyczących np. sektorów wodociągowo-kanalizacyjnego, energetycznego czy transportowego) obowiązują nieco inne wytyczne.

Zamówienia poniżej wartości 130 000 zł netto
Zamówienie klasyczne
Zamówienie o wartości równej lub przekraczającej progi unijne

 

Progi unijne i ich wpływ na procedurę przetargową

 

W praktyce rynku zamówień publicznych ważna jest nie tylko dolna granica wyznaczająca standardy stosowania zapisów ustawy, ale także tak zwane progi unijne. Ich wyrównanie lub przekroczenie wiąże się z koniecznością stosowania bardziej sformalizowanych procedur udzielania zamówień publicznych. Progi te są ustalane na podstawie rozporządzeń Komisji Europejskiej i co dwa lata aktualizowane, aby były adekwatne do aktualnych warunków rynkowych. Od jakiej kwoty przetarg unijny w Polsce?

 

 

Przykładowo, dla zamówień publicznych na dostawy i usługi próg unijny dla instytucji rządowych wynosił 140 000 euro, a dla samorządów 215 000 euro. Z kolei w przypadku robót budowlanych próg unijny wynosił 5 382 000 euro. W przypadku zamówień przekraczających te progi, obowiązuje konieczność publikacji ogłoszeń o przetargach w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (TED). Więcej na ten temat można przeczytać w naszym artykule.

 

Zamówienia poniżej progu ustawowego

 

Jakie zasady obowiązują w przypadku zamówień o wartości poniżej 130 000 złotych? W jaki sposób zapewnione jest równe traktowanie wykonawców oraz konkurencyjność postępowań? Należy przede wszystkim zauważyć, że choć takie projekty są zwolnione z obowiązku stosowania pełnych przepisów PZP, nie oznacza to, że nie są one regulowane. Zamawiający najczęściej ustalają regulaminy wewnętrzne, które precyzyjnie ustalają reguły udzielania zamówień o mniejszej wartości. Wciąż muszą one przestrzegać zasad wynikających z innych aktów prawnych, takich jak ustawa o finansach publicznych, Kodeks cywilny oraz przepisy wspólnotowe.

 

Zamówienia poniżej progu ustawowego

 

Warto także zaznaczyć, że istotnym wymogiem pozostanie konieczność przestrzegania ogólnych zasad zamówień publicznych, takich jak uczciwa konkurencja, równe traktowanie wykonawców oraz przejrzystość postępowania. W praktyce oznacza to, że nawet w przypadku zamówień podprogowych zamawiający powinien zapewnić odpowiedni poziom upublicznienia informacji o zamówieniu, aby umożliwić otwarcie rynku na konkurencję. Takie ogłoszenia są na ogół dodawane na stronach internetowych poszczególnych jednostek i trafiają do wyszukiwarki przetargów oferent.com.pl.

 

 

Konsekwencje stosowania nieodpowiednich procedur

 

Wybór niewłaściwej procedury lub nieprzestrzeganie przepisów PZP może mieć poważne konsekwencje. Niewłaściwe oszacowanie wartości zamówienia lub pominięcie obowiązku przeprowadzenia przetargu może skutkować unieważnieniem umowy o zamówienie publiczne. Co więcej, osoby odpowiedzialne za prowadzenie postępowania mogą ponosić odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Szczególnie istotne jest w tym wypadku dochowanie fundamentalnych zasad szacowania wartości zamówienia. Podmiot wszczynający postępowanie musi pamiętać także o tym, że nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy:

  • zaniżać wartości zamówienia lub konkursu,

  • wybierać sposobu obliczania wartości zamówienia,

  • dzielić zamówienia na odrębne zamówienia, jeżeli nie jest to uzasadnione obiektywnymi przyczynami.

Szacowanie wartości zamówienia wymaga rozważenia, czy mamy do czynienia z jednym, czy kilkoma oddzielnymi działaniami, co ustala się na podstawie kryteriów tożsamości przedmiotowej, podmiotowej i czasowej2.

Tożsamość przedmiotowa

Występuje, gdy można zidentyfikować zamówienia, które są podobne pod względem przedmiotu.

Tożsamość podmiotowa

Występuje, gdy istnieje możliwość realizacji wszystkich części zamówienia przez jednego wykonawcę z danej branży.

Tożsamość czasowa

Występuje, gdy można przewidzieć pełny zakres zamówienia w określonej perspektywie czasowej.

 

Podsumowanie

 

Zastanawiasz się od jakiej kwoty przetarg w Polsce? Kluczowym progiem dla stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych w Polsce jest kwota 130 000 złotych netto. W przypadku zamówień poniżej tego progu, zamawiający mogą stosować uproszczone procedury, jednak wciąż obowiązują ich ogólne zasady przejrzystości, równego traktowania i uczciwej konkurencji. Progi unijne, obowiązujące dla wyższych wartości zamówień, wymuszają bardziej rygorystyczne procedury i konieczność publikacji przetargów na poziomie europejskim.

Znajomość progów oraz prawidłowe oszacowanie wartości zamówienia jest ważne dla prawidłowego przebiegu postępowania przetargowego i uniknięcia potencjalnych konsekwencji prawnych.

 

FAQ

 

Od jakiej kwoty przetarg jest obowiązkowy w Polsce?

Przetarg jest obowiązkowy, gdy wartość zamówienia przekracza 130 000 złotych netto. Poniżej tej kwoty zamówienie nie podlega pełnym przepisom ustawy Prawo zamówień publicznych (PZP), ale wciąż muszą być zachowane zasady konkurencyjności i przejrzystości.

 

Czy można dzielić zamówienie na części, aby uniknąć przetargu?

Nie, dzielenie zamówienia w celu uniknięcia przepisów PZP jest niedozwolone. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy istnieją obiektywne przyczyny uzasadniające taki podział.

 

Czy można stosować przepisy PZP dla zamówień poniżej progu?

Tak, nie ma zakazu stosowania przepisów PZP dla zamówień poniżej 130 000 złotych netto. Wiele podmiotów publicznych decyduje się na takie rozwiązanie w celu zwiększenia transparentności.

 

1 Art. 2 Ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych.

2 Przewodnik dobrych praktyk w zakresie zamówień publicznych w obszarze kultury, MKiDN, str. 27.

Szukasz konkretnych zleceń dla swojej firmy? Pomożemy!